نقشه برداری

دنیای نقشه برداری

نقشه برداری

دنیای نقشه برداری

تبریک عید سعید فطر

خوبی ها را جمع کنیم 

  

                   سخاوت ها را ضرب کنیم   

                                         کینه ها را تفریق کنیم  

 

                                                            درد ها را تقسیم کنیم  

 

تا آواز تنین اندازش را با گوش جان احساس کنیم

 

 عید سعید فطر بر همه شیعیان مبارک   

محمد

ققنوس، شاهد گردباد های غبار مریخی

ققنوس، شاهد گردباد های غبار مریخی(آخرین تحقیقات دانشمندان بر روی مریخ) 

اگرچه محققان سیاره شناس بر این باور بودند که در منطقه ای که مریخ نشین ققنوس فرود آمده است، گردباد های کوچک غبار هر از چندگاهی رخ دهند اما انتظار آن را نداشتند که در زمان فعالیت مریخ نورد ققنوس شاهد بروز چنین گردبادی بوده و آن قدر خوش شانس باشند که این گردباد از نزدیکی ققنوس که مجهز به یک ایستگاه هواشناسی است عبور کند اما اینک دانشمندان چشم بر این ناحیه دوخته اند تا به این پرسش پاسخ دهنده که آیا بروز چنین گردبادهایی را باید رخ دادی رایج قلمداد کنند یا خیر   

  گردبادهای مریخی

 

 

در تصاویری که هفته گذشته مریخ نورد ققنوس به زمین ارسال کرده است حداقل 6 گردباد غبار کوچک دیده می شود که قطرآنها بین 2 تا 5 متر برآورد می شود که اندازه آنها از گردبادهایی که پیش از این در تصاویر روباتهای مریخ نورد روح و فرصت دیده می شد و از مناطق استوایی سیاره سرخ گرفته شده بود به مراتب کوچکتر است.

نکته قابل توجه در مورد گردبادهای اخیر این است که ققنوس در میان ابزارهای علمی خود به یک ایستگاه هواشناسی کوچک مجهز است که به طور منظم دما و فشار هوا را ثبت می کند. بر اساس اعلام آزمایشگاه جت پیشران ناسا (JPL) در همان روزی که این گردباد ثبت شده است فشار سنج ققنوس افت فشار بی سابقه ای را ثبت کرده و سرعت باده نیز به حداقل 5 متر بر ثانیه رسیده است. بر اساس این گزارش به نظر می رسد در طی هفته های گذشته قدرت این مارپیچ های حلقوی جوی افزایش یافته و در تهایت به حدی رسیده است که می توانند غبار اطراف خود را به هوا بلند کنند و گردبادهای کوچکی را شکل دهند.

دانشمندان طرح ققنوس بر این باورند که افزایش اختلاف دمای روز و شب در منطقه فرود باعث افزایش قدرت گردبادها شده است. در حالیکه در این روزها بیشینه دمای منطقه فرود حدود 30 درجه سانتی گراد زیر صفر است کمینه این دما با پایان تابستان نیمکره شمالی افت کرده و به حدود منفی 90 درجه سانتیگراد رسیده است.

اگرچه به پایان رسیدن تابستان باعث افزایش ظهور گردباد ها شده است اما شمارش معکوس پایان ماموریت را نیز به صدا در آورده است. چرا که ب کاهش مدت روز و کاهش ارتفاع خورشید منابع تامین انرژی ققنوس نیز کاهش یافته و این امر سرانجام به پایان ماموریت می انجامد  و به همین دلیل دانشمندان این طرح باید آخرین آزمون های علمی خود را هرچه زودتر به پایان برسانند.

این روزها دیگر خورشید در تمام مدت روز برفراز افق محل فرود نیست و تولید انرژی ققنوس به میزان 2500 وات - ساعت رسیده است که این مقدار در زمان فرود حدود 3500 وات ساعت بود. 

                                            

                                                                                   

نقل از : مرکز علوم و فناوری سمپاد

  

تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 88 تعیین شد

 تاریخ برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 88 تعیین شد  

معاون سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال 1388 دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی طی روزهای 23 تا 26 بهمن 87 خبر داد.

دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار صنفی آموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: ثبت‌نام آزمون دوره‌های تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل سال 88) و همچنین چهاردهمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور از صبح روز یکشنبه 12 آبان ماه به صورت اینترنتی آغاز و تا 20 آبان ماه ادامه دارد.

معاون سازمان سنجش در خاتمه خاطرنشان کرد: اطلاعیه سازمان سنجش درباره شرایط، ضوابط و نحوه ثبت‌نام در آزمون در نشریه پیک سنجش 6 و 13 آبان ماه منتشر می‌شود
.

عکس هفته

 

 

 لکه روی خورشید 

 

This image shows a new sunspot, upper right, which after many weeks of a blank sun with no sunspots and very few sunspots this entire year, emerged

آموزش زبان انگلیسی

  

  با سلام خدمت شما دوستان. 

امیدوارم ماه رمضان واستون سرشار از برکات خداوند بوده باشه. 

آموزش زبان انگلیسی واستون گذاشتم امیدوارم لذت ببرین.  

متن این کتاب از ۳ قسمت تشکیل شده که میتونید از لینک های زیر دریافت کنید.  

 http://www.4shared.com/file/63777853/7ee2b139/ketab_1.html

 http://www.4shared.com/file/63777851/90ecd015/ketab_2.html 

 http://www.4shared.com/file/63777848/f02b59f0/ketab_3.html

 

منتظر نظرات شما دوستان برای بهتر کردن هر چه بیشتر این وبلاگ هستم . 

با تشکر.