نقشه برداری

دنیای نقشه برداری

نقشه برداری

دنیای نقشه برداری

تاریخ نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی اعلام شد

با پایان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد88 : تاریخ نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی اعلام شد  

 

معاون سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام پایان رقابت داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 88 ، گفت: کلید اولیه سوالات آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها شنبه آینده منتشر می شود. دکترابراهیم خدایی در گفت وگو با خبرنگار آفرینش بیان کرد : نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال 88 نیز هفته اول خرداد ماه اعلام میشود . وی با اشاره به امنیت آزمون گفت: خوشبختانه تاکنون گزارشی جدی از تخلف و تقلب در آزمون امسال به ما نرسیده است، البته برخی تخلفات بسیار جزئی و فردی در حد همراه داشتن موبایل در جلسه آزمون رخ داده است. خدایی خاطرنشان کرد: آن دسته از داوطلبانی که به نحوه طراحی سوالات آزمون اعتراض دارند، می توانند تا 15 روز پس از آزمون از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org اعتراضات خود را نسبت به سوالات اعلام کنند. معاون سازمان سنجش آموزش کشور در خاتمه با بیان اینکه اعتراض داوطلبان نسبت به سوالات آزمون در گروه ها و کمیته های تخصصی بررسی می شود، گفت: اساتید هر رشته درباره سوال مورد اعتراض اظهار نظر خواهند کرد که در صورت تایید اعتراض داوطلبان، در مورد آن سوال تصمیم گیری می شود و به عنوان مثال سوال مذکور حذف، اصلاح و یا اینکه دو گزینه صحیح برای آن در نظر گرفته می شود. 
 
منبع خبر : http://www.sair.ir

ستاره دنباله دار

ستاره دنباله دار 

 

 

هر ستاره دنباله دار، هسته ای متشکل از یخ و غبار (موسوم به گلوله برفی کثیف) دارد که پهنای آن حدود ۲۰ کیلومتر (۱۲ مایل) است. هنگامیکه این ستاره به خورشید نزدیک می گردد، هسته اش تبخیر شده و سری درخشان و دنباله ای طولانی شکل می گیرد.
بخش اعظم میلیاردها ستاره دنباله دار منظومه شمسی، در محدوده های دور دست آن قرار دارند، اما مدار بعضی از این ستارگان از نزدیکی خورشید عبور می کند و این امر موجب می شود تا شب هنگام در آسمان بخوبی دیده شوند.
تمام منظومه شمسی ما از جمله دنباله دارها حدود۴.۵ میلیون سال پیش از رمبیدن یک توده ی بزرگ ابر و گاز به وجود آمد.این توده ابتدا به آرامی می چرخید ولی هر چه رمبش ادامه پیدا کرد ،چرخش سریعتر شد و دمای آن بالا رفت.(درست مثل این که یک اسکیت باز با جمع کردن دستانش سریعتر می چرخد). این چرخش سریع از ریختن همه ی مواد به داخل هسته جلوگیری کرد.در عوض این ابر و مواد موجود در آن به شکل یک صفحه ی تخت متراکم گشت.در همین زمان دمای هسته ی این ابر بالا رفت تا آن جا که همجوشی هسته ای آغاز گشت و بدین گونه خورشید به وجود آمد. با وجود این مناطق خارجی این صفحه کاملا سرد بود .به علت کم بودن دما دانه های یخ شکل گرفتند و با تجمع آن ها توده های یخی با بزرگی چند کیلومتر شکل گرفتند،و توده های بزرگتر نیز سیاره ها را شکل دادند.

ادامه مطلب ...

ماهواره امید نخستین ماهواره ساخت ایران

با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر بومی‌سازی فناوری‌های راهبردی و در راستای تحقق جنبش نرم افزاری، پروژه امید در صا ایران بعنوان اولین گام عملی کشور در عرصه بومی سازی فناوری فضایی از اسفند 84 آغاز شد.   

 

  

 

    این پروژه حاصل یک کار جمعی و با بسیج امکانات داخلی کشور شامل بخش‌های مختلف صا ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی، شرکت‌های خصوصی و امکانات دانشگاه‌ها به ثمر نشست.
  

اهداف پروژه ماهواره ملی امید:
  از آنجایی که پروژه امید اولین گام علمی در عرصه بومی سازی فناوری ماهواره بوده است لذا مهمتر و پیچیده تر از دستیابی به یک محصول بومی، ایجاد بسترهای لازم برای این صنعت خواهد بود.
.....

 

منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی دولت   http://www.dolat.ir

ادامه مطلب ...

منابع کنکور ارشد gis & rs دانشگاه آزاد؟

با سلام 

اگر کسی از شما دوستان منابع کنکور ارشد gis & rs دانشگاه آزاد را میدونه یا سوالات کنکور پارسال این رشته رو داره خوشحال میشم در اختیار منم قرار بده.

منتظر جوابهاتون هستم. 

با تشکر

لایه اُزُن

لایه اُزُن 

لایه اُزُن گازی نامریی و از جنس اکسیژن است که در بالای سطح کره زمین وجود دارد. وظیفه این گاز محافظت از زمین در برابر تابش اشعه ماورای‌ بنفش خورشید که همان پرتوهای مضر خورشید محسوب می‌شوند، است. اگر این لایه نازک شود و به تدریج از بین برود، اشعه ماورای‌بنفش به راحتی به سطح زمین نفوذ کرده و سبب ایجاد بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان پوست و آب‌مروارید در انسان می‌شود...
محافظت و جلوگیری از تخریب لایه‌اُزُن به عهده فرد فرد ماست. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این هفته شما را بیشتر با عوامل تخریب لایه اُزُن آشنا کنیم تا شما هم بتوانید با شناخت عوامل تخریبی آن بیشتر به حفظش کمک کنید.  

 

 

۱) اسپری‌های خوشبوکننده
حتما شما هم بسیار دیده‌اید افرادی را که تا دوشی از اسپری و خوشبوکننده‌های دیگر نگیرند، پایشان را از خانه بیرون نمی‌گذارند! افرادی که بدون توجه به آسیب‌هایی که ممکن است به محیط زیست‌شان بزنند فقط به فکر محترم به نظر رسیدن خودشان هستند. توصیه ما به این‌گونه افراد این است که بیشتر به محیط‌زیست و نسل آینده توجه کنند. اسپری‌ها از جمله کالاهایی هستند که با توجه به وجود کلر و فلوروکربن در ترکیبشان تهدیدی جدی برای محیط‌زیست و به خصوص تخریب لایه اُزُن به شمار می‌روند. ضمنا، حواستان باشد که اسپری‌هایی که می‌خرید حتما برچسب �دوستدار اُزُن� داشته باشند.
 

۲) یخچال
امروزه دیگر نبودن یخچال و فریزر در خانه‌ها تعجب دارد و اما امان از دست این گاز کلروفلوروکربن که هرچه می‌کشیم از دست اوست. این گاز که با نام CFC هم شناخته شده است و یکی از عوامل اصلی تخریب لایه اُزُن محسوب می‌شود در صنایع سرماساز مثل آب‌سردکن و یخچال و فریزرهای خانگی و صنعتی کاربرد دارد چون لایه اُزُن زمین را در برابر اشعه مضر ماورای‌بنفش حفظ می‌کند و گاز کلروفلوروکربن هم تهدیدی به جان لایه اُزُن است، صنعت‌گران به این فکر افتاده‌اند که جایگزینی برای این گاز در صنایع سرماساز تعیین کنند. جایگزینی‌هایی مثل هیدروفلورکربن (HFCS) یا هیدروفلوروکلروکربن (HCFC).  

 

بقیه در ادامه مطلب

ادامه مطلب ...

دانستنی های علمی

 

  • آیا میدانستی که اگر یخهای قطب جنوب آب شود، آب اقیانوسها 70 متر بالا میاید و یک چهارم خشکیها زیر آب میرود.   
  • آیا میدانستی که همه سیاره های منظومه شمسی از غرب به شرق میچرخند به جز سیاره ناهید که از شرق به غرب میچرخد 
  • آیا میدانستی که کره مریخ با سرعت 240 کیلومتر درساعت به دور خورشید میچرخد.